U prethodnom tekstu smo već govorili o MVP (minimal viable product) metodu, njegovoj definiciji i primeni u razvoju web aplikacija. Sada ćemo se ponovo baviti MVP-jem, ovoga puta u širem smislu, jer ćemo se fokusirati na njegove osobine, prednosti i potencijal koji poseduje kao marketing i biznis model.
Pre nego što se pozabavimo najboljim MVP strategijama koje i vama mogu pomoći da pokrenete i razvijete sopstveni biznis, ukratko ćemo se još jednom osvrnuti na samu definiciju i osobine MVP metode.
Šta je Minimal Viable Product?
Najkraće moguće rečeno, minimal viable product, odnosno minimalni održivi proizvod, je tehnika razvoja proizvoda u kojoj se proizvod lansira na tržište samo sa razvijenim osnovnim funkcijama. Pogledajmo bliže sam termin – minimalni održivi proizvod:
- Minimalni – Podrazumeva minimalna ulaganja, i novca i vremena, u razvoj osnovnih funkcija. Fokus je na predstavljanju proizvoda i u to se ulaže više sredstava i energije.
- Održivi – Da bi vaš proizvod bio održiv mora da zadovoljni osnovne potrebe tržišta, odnosno korisnika.
- Proizvod – MVP metoda podrazumeva postojanje proizvoda ili usluge, a u određenim slučajevima to može biti i samo ideja (crowdfunding, tj. prikupljanje sredstava od korisnika unapred).
Ukoliko rešite da svoj biznis ideju razvijate kao MVP, bitno je da nakon lansiranja proizvoda koji mora biti funkcionalan, pažljivo pratite reakcije korisnika i na osnovu tih povratnih informacija planirate dalji razvoj.
Najpopularnije MVP strategije
MVP strategija se koristi za razvoj web aplikacija i generalno za pokretanje online biznisa i startup-ova i ne postoji samo jedan, unapred određen put kojim morate poći. Štaviše, MVP metod je još uvek nov i inovacije u samom procesu su česte, pa tako stalno nastaju nove, neoprobane MVP strategije. Neke od ovih metoda su povoljniji za razvoj aplikacija, neki za pokretanje online biznisa ili startup-ova, a mi ćemo vam ukratko predstaviti neke od najčeće primenjivanih MVP metoda.
Landing page
Iako je landing page prevashodno marketinški instrument, takođe je i dobar MVP metod. Uloga landing page-a je da ubrzo predstavi vrednost vaše ponude i pozove posetioce na akciju (Call to action).
- Napravite svoj landing page.
- Napravite kampanju uz pomoć Google Adwords-a kako biste privukli posetioce.
- Implementirajte Google Analytics. Tako ćete pratiti broj konverzija i videti da li vredi dalje razvijati vašu ideju ili proizvod.
- Dodajte i chat kako biste omogućili posetiocima da vam postavljaju pitanja i kako biste brže dobili povratne informacije o vašem proizvodu.
Saznaje više o tome šta je Landing page.
Video objašnjenje
Napravite kratak prezentacioni video (explainer video) o tome šta je vaš proizvod, čemu služi i zašto ga korisnici trebaju kupiti. U većini slučajeva radi se o kratkoj animaciji, ne dužoj od dva-tri minuta. Ovako je Dropbox, na primer, započeo svoje poslovanje. Njihov prezentacioni video je objavljen na njihovoj zvaničnoj web stranici i tu je ostao nekoliko godina, a pregledan je više od 25 miliona puta. Naravno, nije samo ovaj nesvakidašnji video zaslužan za uspeh koji su postigli, ali je svakako značajno doprineo rastu ove kompanije koja sada broji preko 100 miliona korisnika.
„Čarobnjak iz Oza“
Ova MVP metoda se takođe naziva i „Flinstonovanje“. U ovom slučaju, neophodno je imati „fasadu“ koja izgleda kao potpuno funkcionalan proizvod, ali sve karakteristike proizvoda se sprovode manuelno. Najbolji primer je kompanija Zappos, jedan od najvećih online prodavaca obuće. Naime, u početku, vlasnik Zappos-a nije imao svoju radnju, već samo web sajt na kome je kačio slike patika i cipela koje je uslikao u lokalnim prodavnicama. Zatim je sve porudžbine sa svog sajta ručno obrađivao, kupovao obuću, slao kupcima, itd. Cilj je bio da se sprovede eksperiment i da se odgovori na pitanje da li uopšte postoji interesovanje za online kupovinu obuće.
Concierge
Ovaj metod podrazumeva da umesto proizvoda korisnicima u početku nudite uslugu. Ipak, bitno je da napravite dobar plan jer usluga koju pružate mora da prati iste korake kao i vaš budući proizvod. Kompanija Food on the table najbolje ilustruje kako ova MVP metoda funkcioniše. Ova firma obezbeđuje svojim klijentima lake nedeljne recepte, kao i liste za kupovinu namirnica bazirane na popustima u vašoj prodavnici. Za ovo im je potrebno dosta informacija. Međutim, osnivači ove kompanije nisu odmah počeli sa sajtom i aplikacijom. Zapravo su kodiranje ostavili za kraj, nakon što su ispitali tržište, a to su radili tako što su celokupnu ovu uslugu pružali ljudima uživo.
Prikupljanje sredstava od korisnika
Ovo je klasičan primer metode „prodaj pre nego što napraviš“. Osnovna ideja je vrlo jednostavna – pokrenuti kampanju na nekoj startup platformi kao što su Kickstarter, RocketHu i IndieGoGo. Ovime ćete lako uvideti da li postoji interesovanje za vaš proizvod, a usput ćete i prikupiti novac kako bi pokrenuli proizvodnju ili razvoj aplikacije.
MVP sa jednom funkcijom
Mnoge uspešne kompanije i aplikacije su započele svoj rad iako su imale samo jednu jedinu funkciju. Zapravo, dve najpoznatije među njima do danas su ostale relativno nepromenjene – Google i Dropbox. Često se u „o nama“ sekcijama na sajtovima uspešnih kompanija može naći izjava da je prva greška koju su napravili razvijanje prevelikog broja funkcija. U tome je vrednost ove MVP strategije, jer u najvećem broju slučajeva gomilanje prevelikog broja funkcija ne može da poboljša rezultate ako osnovna funkcija nije jedinstvena na tržištu.
Kao što je već rečeno, ovo su samo neki od MVP metoda. Postoje mnogi drugi, a možda vam neki od ovih primera može pomoći da razvijete svoj MVP model.
U svakom slučaju, iskoristite MVP proces da ispitate tržište i da ubrzate razvoj vašeg biznisa. Bitno je da izaberete jednu MVP strategiju koje ćete se pridržavati i da razvijete jednostavan plan koji možete da implementirate. Ukoliko pažljivo i jasno definišete projekat, MVP metod vam može doneti uspeh.